Ducati SuperSport Forum banner
21 - 40 of 71 Posts
Discussion starter · #21 · (Edited)
@marius_ Lijkt onwaarschijnlijk dat de bovenste moer van de uitlaatklep het geluid zou kunnen veroorzaken...
Vandaag gecontroleerd voor de gemoedsrust, ja, alles is in orde daaronder. Maar de moer die ik vond is raar, misschien is hij helemaal niet van mijn motor :D

Sorry voor het nogmaals bewerken, maar zorg ervoor dat je de post voor deze op pagina 1 leest, die de nieuwe bevindingen van vandaag heeft :)

Discussion starter · #23 ·
Luchtfilter is schoon... misschien het waterkoelsysteem... Het geluid treedt op wanneer de motor warm is. Ik hoef alleen maar het gas in de neutrale stand op de parkeerplaats te geven. Nog andere ideeën wat ik zou kunnen controleren voordat ik donderdag naar de dealer ga?

Ik denk dat je de kuipdelen gewoon weg zou kunnen laten - als het eenmaal tijd bespaart bij de dealer - later kun je ze "gratis" monteren, ten tweede ben je er niet door beperkt om de "lepel" of schroefstethoscoop te horen en te gebruiken? Het is nog een paar dagen tot donderdag... Airbox... maar als hij ongewenste lucht zou krijgen, zou de motor bijvoorbeeld niet soepel lopen, weet je, het mengsel is niet ideaal om te verbranden - ik betwijfel of de computer het kan corrigeren. Dit "trompet" 🎺 geluid past niet bij een groot ding... het is te hoog. Zouden het enkele van deze slangen voor de druk in de tank kunnen zijn of hm... oké, ik zit nu duidelijk zonder ideeën.

Discussion starter · #25 · (Edited)
Koelvloeistof lijkt qua hoeveelheid in orde. Waterpomp druk blaast af? Het klinkt als een overdrukventiel dat afblaast, maar het geluid komt "de hele tijd" voor, wat dan raar zou zijn :) kan niet constant iets afblazen voor de laatste 700 km.

Discussion starter · #27 · (Edited)
bewerken: het onderstaande heeft het niet opgelost. Lees verder in bericht #30.

Ducati luisterde vanmorgen naar het geluid en zei dat het de distributieriemen zijn, die te veel spanning hebben. Dus als ze heet zijn, maken ze dit geluid. Het is ongebruikelijk, zeiden ze, voor de leeftijd van mijn motor en de kilometers die ermee zijn gereden. Hoe dan ook, ze gaven me vandaag een Diavel 1260 als vervanging, want voor de juiste spanning moet de motor uiteraard koud zijn. Ik haal hem vanavond op en hoop dat het is opgelost.

Discussion starter · #30 ·
Ik heb de motor opgehaald, maar het geluid is er nog steeds. Ze hebben de distributieriemen afgesteld, maar dat was niet de oorzaak. Er is iets vreemds in de airbox, er zijn blijkbaar wat kleppen/eenrichtingskleppen en slangen die het probleem kunnen veroorzaken. Ducati heeft 5 uur nodig om alles uit elkaar te halen en te onderzoeken. Omdat mijn motor regelmatig onderhoud heeft gehad, kan Ducati de arbeidskosten mogelijk 50:50 met mij delen. Het valt buiten de garantie, dus het hangt er een beetje vanaf. Als ze iets echt verkeerds vinden, betalen ze het misschien ook allemaal.

FWIW, mijn fiets maakte een vergelijkbaar geluid, maar onder andere omstandigheden. Het geluid leek erg op dat van jou, maar dan een constant hoge toon. Ik merkte het toen ik mijn fiets uitzette na een rit. Het bleek een van de ontluchtingsslangen voor de benzinetank te zijn, die blijkbaar was samengedrukt toen ik mijn tank opnieuw plaatste na wat werk. Ik weet niet zeker welke het was, ik tilde de tank gewoon weer op en zorgde ervoor dat de slangen netjes waren gesorteerd en dat er zich niets onder de tank verzamelde, en het geluid verdween. Ik geloof dat iemand anders op het forum een vergelijkbaar probleem had. Waarschijnlijk niet hetzelfde als bij jou, maar gemakkelijk te controleren.

Discussion starter · #32 ·
Ter info, mijn fiets maakte een vergelijkbaar geluid, maar onder andere omstandigheden. Het geluid leek erg op dat van jou, maar dan een constant hoog geluid. Ik merkte het toen ik mijn fiets uitzette na een rit. Het bleek een van de ontluchtingsslangen voor de benzinetank te zijn die blijkbaar was samengedrukt toen ik mijn tank opnieuw plaatste na wat werkzaamheden. Ik weet niet zeker welke het was, ik tilde de tank gewoon weer op en zorgde ervoor dat de slangen netjes waren gesorteerd en dat er niets onder de tank lag, en het geluid verdween. Ik geloof dat iemand anders op het forum een vergelijkbaar probleem had. Waarschijnlijk niet hetzelfde als bij jou, maar gemakkelijk te controleren.
Ja, ik zal de brandstoftank optillen/verwijderen en zelf controleren wat er aan de hand is. In de tekeningen van de reserveonderdelencatalogus heb ik geen rubberen klepkleppen gevonden die Ducati noemde, maar er zijn wel wat ontluchtingsslangen en kleppen (carterventilatie, brandstoftankventilatie etc.). Misschien moet ik de tank verwijderen, dus ik zoek naar instructies als die er zijn. Het nieuwe luchtfilter is aangekomen en ik zal het in het proces ook vervangen, dus het is een win-win om de kuipdelen weer te openen en dat allemaal :)

Ik hoop dat ik de brandstofleidingen aangesloten kan laten, zodat ik de motor kan laten draaien met de tank omhoog. Dan kan ik alle slangen aanraken en kijken of er een het geluid veroorzaakt.

Discussion starter · #33 ·
Ik had het vandaag helemaal open, maar ik kan de oorzaak niet echt vinden. Het is niet luider als de airbox open is. Ik denk nog steeds dat het misschien een lager is, ergens aan de voorkant van de motor. Ik denk dat ik hem terug naar Ducati moet brengen en hen alles uit elkaar moet laten halen.

@marius_ Ik hoop van niet, maar het lijkt die kant op te gaan... Het enige is echter dat als het een lager is, je zou verwachten dat het geleidelijk erger wordt, en het lijkt niet erger te worden(?).

Kun je de motorfiets laten draaien zonder de kuipen en kijken of het geluid aanhoudt? Ik herinner me een tijd dat er een paar jaar geleden een vreemd piepend geluid optrad bij de motorfiets van een lid, dat we niet konden achterhalen. En het bleek dat een plastic onderdeel tegen een ander onderdeel wreef bij een bepaalde resonantiefrequentie! We waren allemaal aangenaam verrast, omdat we dachten dat het iets veel ergers kon zijn.

Ter herinnering: die plastic onderdelen die resoneerden op de motor van het andere lid bleken onderdelen van de kentekenplaathouder te zijn! Een schot in de roos met de jouwe, maar misschien kun je dat ook controleren…

Discussion starter · #36 ·
Bedankt @Ed K, ja, ik had de motor draaiende met de brandstoftank verticaal op het achterste draaipunt en het luchtfilter eruit. Geen verandering, het zit nog steeds ergens in het balhoofd. Niet echt in de airbox denk ik. Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de airbox en die ziet er voor mij prima uit. Er zit toch niet veel in.

Het enige wat nodig is om het geluid te genereren, is de motor warm laten worden tot hij heet is (ik liet hem draaien tot de ventilatoren begonnen te draaien) en de gashendel kort, zelfs een beetje, aantrekken. Je kunt het put-put-put... horen.

Toch is het geluid nog steeds het luidst bij het rollen met de koppeling ingeschakeld en zonder gas. Dan is het continu bij middelhoge toeren en sputtert het langzaam bij lage toeren.

Discussion starter · #38 ·
Ik heb mijn zoektocht gedaan en het geluid niet gevonden. Ik denk dat het niet van de airbox komt, maar ergens anders vandaan. Nogmaals, geen enkel onderdeel brengt het geluid mechanisch over naar de stethoscoop. Ik denk dat het een fluitend geluid van lucht in een pijp is, wat met deze methode niet gemakkelijk te vinden is. Of het is een lager waar ik redelijkerwijs niet bij kan... Uiteindelijk rookte mijn achterband van alle hitte door het opvoeren van de motor terwijl ik helemaal niet bewoog. Ik vraag me af of dat een potentieel probleem is in een file als je helemaal niet beweegt...

Ja, de achterband wordt warm van de katalysator, alleen al door te zitten, zelfs als hij niet eens draait.

Heb je gecontroleerd of het geluid niet afkomstig is van plastic onderdelen die resoneren in bepaalde toerentalbereiken en die geluiden veroorzaken? Controleer ook ongebruikelijke plekken, zoals de nummerplaat.

Discussion starter · #40 ·
Ja, ik heb het hele gebied bemonsterd, inclusief de koppeling etc., hoewel het geluid duidelijk ergens vooraan zit.

Ik zou zeggen dat het vooraan zit, achter de waterkoeler. Vandaag ben ik tijdens een tocht gestopt en ben ik rond de motorfiets gelopen en heb ik alles aangeraakt wat ik kon aanraken, zoals waterkoeler, plastic afdekkingen etc. Nog geen succes. Mijn volgende stap zou zijn om de reserveonderdelencatalogus te controleren (ik lees hem tegenwoordig bijna dagelijks voor iets :)) en te kijken welke leidingen achter de waterkoeler zitten.

Hetgeen me op dit moment het meest stoort, is dat het geluid stopt als ik het gas ook maar een klein beetje geef. Het lijkt verband te houden met de vraag of er belasting is op de aandrijflijn/versnellingen/etc. Zou het in het watersysteem kunnen zitten? Zoals, drukveranderingen bij het accelereren in vergelijking met het laten uitrollen? Ik denk dat de waterpomp-tandwielen op een rigide manier met de motor zijn verbonden, wat betekent dat het toerental van de waterpomp niet zou veranderen bij a) rijden met x km/u met gas geven in vergelijking met b) rijden met dezelfde snelheid met de koppeling ingedrukt. Toch verdwijnt het geluid als ik het gas ook maar een klein beetje geef en verdwijnt het grotendeels (maar niet helemaal) als ik de koppeling intrek en de motor tot rust laat komen bij een laag toerental.

Zou het een van de injectoren kunnen zijn? Die zouden, denk ik, stoppen met injecteren als je zonder gas rolt, omdat de motor wordt rondgedraaid door de achterwiel- en kettingtraagheid. En bij een laag toerental zouden ze niet veel hoeven te werken. Ik kan het geluid reproduceren terwijl ik stilsta en gewoon in neutraal gas geef.

21 - 40 of 71 Posts