Ducati SuperSport Forum banner

Quick Shifter Vraag / Intermitterend Probleem

1 reading
17K views 39 replies 12 participants last post by  Dino de Laurentiis  
#1 ·
Ik ben op zoek naar advies, suggesties en feedback voor een probleem met mijn quickshifter dat een paar weken geleden begon.
Ik heb een SuperSport uit 2021 - ongeveer 6.500 mijl op de teller.
De QS werkt prima bij het opschakelen - elke rit, elke keer. Ik gebruik hem over het algemeen alleen vanaf de 2e versnelling.
De QS doet de laatste tijd moeilijk bij het terugschakelen - ongeveer 60% van de tijd werkt hij prima. De andere 40% van de tijd laat hij me niet terugschakelen met de QS. Of als hij wel besluit om te proberen te werken, krijg ik die gevreesde sprong naar voren als het wel werkt. Ik rol het gas eraf bij het terugschakelen. De andere uitdaging is dat er geen consistent patroon is wanneer het wel of niet werkt?????
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, de buitentemperatuur heeft er geen invloed op, en alles wat ik verder heb geprobeerd om erachter te komen wat het probleem is, werkt niet.
Ik heb geëxperimenteerd met terugschakelen bij verschillende toerentallen, en dat lijkt ook geen verschil te maken.
Mijn gok is dat het misschien een kleine mechanische aanpassing is, als die er is die gemaakt kan worden? Of misschien een softwareprobleem? Of ik denk dat het ook een onderdeel zou kunnen zijn dat begint te falen.
Ik moet ook opmerken dat ik dit probleem niet had totdat de dealer mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt deed en nieuwe banden monteerde - is er iets dat de monteur gedaan zou kunnen hebben dat het probleem veroorzaakt heeft?
Alvast bedankt voor al uw deskundige gedachten, meningen en ideeën.

#2 ·
@BMont Is er enige moeite met handmatig schakelen?

Zo niet, dan kan een reiniging/afstelling van het DQS-mechanisme helpen. Zo niet, dan moet het mogelijk worden vervangen. Gelukkig is het onderdeel niet zo duur en zijn er verschillende threads waar leden de unit zelf hebben vervangen.

Niemand heeft tot nu toe softwaregerelateerde problemen met DQS op het forum opgemerkt, voor zover ik me kan herinneren sinds de motor in 2017 werd geĂŻntroduceerd.

#6 ·
Het probleem doet zich voor wanneer ik vertraag - zoals bij het ingaan van een bocht. Ik sluit de gashendel volledig voordat ik probeer de DQS naar beneden te schakelen en ben zeker ook aan het vertragen. Dat maakt deel uit van mijn verwarring - had tot voor kort geen problemen.

#7 ·
Het zou het begin kunnen zijn van een quickshifter-fout. Toen de mijne uitviel, was het merkbaar bij het opschakelen, niet bij het terugschakelen, maar het leek enigszins op wat u beschrijft. Zo ja, dan wordt deze onder garantie vervangen. Mogelijk de nieuwste motorfiets waarvan ik heb gehoord dat het gebeurt, de mijne is veel ouder. En degene die ze de vorige keer hebben vervangen, lijkt het vol te houden...

• Like
Reactions: BMont
#8 ·
@BMont Als het mogelijk is om de omstandigheden waarin het gebeurt op de een of andere manier te beperken, maakt dit het voor de dealer gemakkelijker om het probleem te reproduceren en een garantiereparatie aan te vragen. Als het niet mogelijk is om de omstandigheden waarin het gebeurt te beperken en de dealer het probleem niet onmiddellijk ervaart, kunnen ze vragen om de motorfiets achter te laten voor verdere tests.

#14 ·
Ik heb een vergelijkbaar probleem in mijn 2021 SS. Het werkt zelden goed van 1e naar 2e versnelling, bij het terugschakelen schakelt het ook niet altijd soepel naar een lagere versnelling. Ik raad je aan om het te gebruiken bij toerentallen tussen 5k-6k omlaag en 7k-9k omhoog....
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn 2021 SS. Het heeft altijd moeite met opschakelen bij hoge toeren tijdens het accelereren, en afgezien van het feit dat het gĂŞnant is als het terugspringt in de lagere versnelling, is het gevaarlijk als je iemand snel achter je hebt accelereren. Schakelen bij lagere toeren lijkt prima, maar de Ducati-website zegt dat het de voorkeur geeft aan hoge toeren en stevigheid. Om eerlijk te zijn, is het punt van een quickshifter voor mij om supersnelle versnellingswisselingen te hebben terwijl je accelereert, vooral op een racedag. Geen semi-automaat voor het rondrijden in de stad. Ik heb de neiging om de koppeling de hele tijd te gebruiken, omdat het gewoon te riskant is (2e naar 3e onder hard accelereren faalt altijd... hoewel soms de eerste naar de tweede ook faalt). Dit lijkt een probleem te zijn met nogal wat 2021+ SS'en, zo te horen. Het lijkt er ook op dat we er allemaal mee lijken te leven en het te negeren. Misschien de moeite waard om een klacht in te dienen bij mijn dealer.
Wat betreft de blipper, die werkt meestal goed, hoewel ik hem een paar keer in de neutraal heb gehad. Ik haal altijd het gas eraf en ben stevig met het terugschakelen, dus ik weet niet zeker waarom. Wees er echter gerust op dat je niet de enige bent met dit probleem. Er lijken er een paar van ons te zijn.

#10 ·
Hallo, Mikkser - hoewel ik uw antwoord en gedachten waardeer, is de DQS niet ontworpen om alleen te werken tussen 5-6k toeren bij het terugschakelen. Ik weet dit uit ervaring op mijn eigen SS, plus voor andere motoren die ik heb gehad, en andere rijders met wie ik heb gesproken. Mijn grootste uitdaging is dat het soms wel werkt en dan weer niet. Het is een beetje verontrustend omdat het moeilijk is om het te vertrouwen. Omdat ik nog onder garantie val, zal ik het naar de dealer brengen, hun technicus is erg goed. Hopelijk kan hij het probleem snel oplossen en mijn motorfiets eerder dan later teruggeven. Ik zal iedereen op de hoogte houden van wat ik leer.

#11 ·
BMont, ik zal je eerlijk zeggen dat ik er aandacht aan heb besteed toen ik hem voor de eerste service bij 1000 km bracht. De monteur zei dat alles correct is afgesteld en dat het goed werkt, na een proefrit te hebben gemaakt. Misschien is het specifiek voor tweecilindermotoren. Toen ik de BMW F 900 R tijdens proefritten reed, gedroeg de QS zich op dezelfde manier. Ik zou graag de meningen horen van andere gebruikers van het model dat na 2021 is uitgebracht.

#13 ·
Ik heb ook een 2021 SS, ik gebruik de quickshifter voor alle opschakelingen. Het werkt perfect in alle versnellingen, zelfs van 1 naar 2, en ongeacht hoe laag de toerentallen zijn en ik ga nooit van het gas af. Ik heb nooit een soepele terugschakeling gehad met de quickshifter, dus ik gebruik altijd de koppeling tijdens het terugschakelen, omdat ik die onstabiele sprong die een paar keer optrad toen ik hem gebruikte tijdens het terugschakelen, niet prettig vond.

#17 ·
@Wez1809 Welkom! Erg blij dat je je bij ons hebt aangesloten!

Stel jezelf voor (d.w.z. eerdere motoren, rijervaring, foto's indien van toepassing, enz.) in de sectie Nieuwe Leden.
Hoi Ed. Zeer bedankt voor de notitie. Ik ben momenteel op reis, maar ben volgende week weer thuis. Ik beloof wat foto's te maken en een goede introductie te sturen in de sectie nieuwe leden zodra ik terug ben. In de tussentijd bedank ik je voor het opnemen in deze groep en mijn excuses voor het zo lang duren om mezelf voor te stellen en commentaar te geven op de vele interessante onderwerpen die worden besproken.

#19 ·
Ik denk dat ellende gezelschap zoekt........ Hoe dan ook, aangezien mijn DQS 15 maanden en meer dan 5.000 mijl prima werkte voordat ik mijn problemen kreeg, en aangezien ik nog garantie heb, gaat hij morgen naar de garage. Ik zal iedereen laten weten wat de dealer/monteur ontdekt en wat de diagnose van het probleem is. Ik vermoed op dit moment dat de DQS defect wordt bevonden en vervangen zal worden, maar we zullen zien. Blijf op de hoogte voor meer. :cool:

#23 ·
De mijne is een '22 en heeft dezelfde problemen. Houdt niet van opschakelen bij hoge toeren/gas, vooral 1-2, af en toe 2-3. Terugschakelen duikt ook willekeurig op. Heb 1500 mijl op de motor.
Klinkt erg vergelijkbaar met mij. Ik denk dat ik zal kijken of ik het door Ducati kan laten nakijken voor mijn aankomende racedag. Zie er geen punt in om het te hebben als ik het niet goed kan gebruiken op het circuit.

#22 ·
Ik heb bericht teruggekregen van de technicus - het is een slechte DQS-sensor. Hij vervangt de sensor. Hij is het met me eens dat de DQS niet goed werkt bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling, daarom gebruik ik hem daar nooit voor, maar hij zou goed moeten werken voor alle andere opschakelingen en terugschakelingen, ongeacht het toerentalbereik. Mits je natuurlijk op het gas blijft bij het opschakelen en het gas loslaat bij het terugschakelen, wat ik doe. Ik heb mijn motorfiets nog niet terug, waarschijnlijk krijg ik hem pas eind deze week. Ik zal iedereen weer op de hoogte brengen zodra ik er een paar kilometer mee heb gereden met de nieuwe sensor. Ik ben hoopvol en heb er vertrouwen in dat mijn problemen worden opgelost, maar we zullen zien. Voor degenen onder u met vergelijkbare problemen, is het misschien tijd om hem ter reparatie aan te bieden, of de sensor zelf te vervangen als u geen garantie meer heeft.

#24 ·
Het oordeel is geveld - het was absoluut de DQS-sensor! De technicus heeft hem vervangen en ik heb sindsdien, sinds ik hem terug heb, meerdere keren op mijn fiets gereden. Het schakelen gaat nu zo soepel als boter. Elke RPM, omhoog of omlaag. Ik gebruik de DQS nog steeds niet als ik van de 1e naar de 2e versnelling ga. Sterker nog, ik denk dat hij nu veel beter werkt dan toen ik de motorfiets nieuw kocht, maar dat kan ook gewoon mijn geheugen zijn. Ik had hem eerder naar de garage moeten brengen, ik heb 3 maanden lang geaccepteerd dat de DQS slecht presteerde.

#25 ·
Het oordeel is geveld - het was absoluut de DQS-sensor! De technicus heeft hem vervangen en ik heb sindsdien, sinds ik hem terug heb, meerdere keren op mijn motor gereden. Het schakelen gaat nu zo soepel als boter. Elke RPM, omhoog of omlaag. Ik gebruik de DQS nog steeds niet als ik van de 1e naar de 2e versnelling ga. Sterker nog, ik denk dat het nu veel beter werkt dan toen ik de motor nieuw kocht, maar dat kan ook gewoon mijn geheugen zijn. Ik had hem eerder naar de garage moeten brengen, ik heb 3 maanden lang met de slecht presterende DQS geleefd.
Dat beslist het dan. Dit is een probleem dat voor velen van ons een echt probleem lijkt te zijn, maar gemakkelijk kan worden verholpen. Ik boek de mijne morgen in. Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gebracht en het probleem hebt aangekaart.

#26 ·
Ik heb vergelijkbare problemen gehad met mijn 2017, die ik niet meer heb, en nu met mijn 2018. Het gebeurt alleen op WOT vanuit stilstand. Van 1e naar 2e valt hij terug in neutraal en van 2e naar 3e valt hij soms terug in 2e. Zoals anderen hier hebben gezegd, is het niet alleen gĂŞnant, maar ook gevaarlijk. DQS schakelt prima bij matige acceleratie en zelfs bij een constante gashendel. Ik heb de schakelstang en /DQS-assy gereinigd/gesmeerd zonder verbetering. Mijn grote zorg is de DQS-versie. Omdat er geen garantie meer op zit, zou ik het onderdeel zelf betalen. Ik kan de nieuwe DQS gemakkelijk installeren, maar ik weet dat er verschillende versies zijn en als ik ervoor ga betalen, wil ik er zeker van zijn dat ik de nieuwste en beste versie krijg. Mijn dealer heeft er een op voorraad, maar het onderdeelnummer dat ze hebben, lijkt dezelfde versie te zijn die ik heb, namelijk de "C"-versie. Ik heb de website van een Ducati-dealer in de VS onderzocht die opmerkte dat een "D" 4e generatie versie een vervanging is. Als u @BMont het onderdeelnummer kunt geven dat ze bij u hebben gebruikt, zou dat zeer gewaardeerd worden, bedankt

Don

#27 ·
HĂ©, Don - volgens mijn factuur heb ik het "C"-onderdeel ontvangen. Onderdeelnummer 55215484C
Ik heb gehoord van de eerste 3 generaties/versies van dit onderdeel (A, B en C), maar ik heb nog niet gehoord of gelezen over een 4e generatie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet is. Ik heb geluk en mijn reparatie viel volledig onder de garantie en ik begrijp natuurlijk dat je de meest recente versie wilt hebben als je ervoor betaalt.
De ene vraag die ik nog niet kan beantwoorden, is hoe lang mijn nieuwe exemplaar zal presteren zoals het nu doet. Ik heb er ongeveer 200 mijl mee gereden en het heeft feilloos gefunctioneerd.

#28 · (Edited)
HĂ©, Don - volgens mijn factuur heb ik het "C"-onderdeel gekregen. Onderdeelnummer 55215484C
Ik heb gehoord van de eerste 3 generaties/versies van dit onderdeel (A, B en C), maar ik heb nog niet gehoord of gelezen over een 4e generatie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet is. Ik heb geluk en mijn reparatie viel volledig onder de garantie en ik begrijp natuurlijk dat je de meest recente versie wilt hebben als je ervoor betaalt.
De ene vraag die ik nog niet kan beantwoorden, is hoe lang mijn nieuwe exemplaar zal presteren zoals het nu doet. Ik heb er ongeveer 200 mijl mee gereden en het heeft feilloos gefunctioneerd.
Geweldig, bedankt voor de update BMont. De "C"-versie is degene die momenteel op mijn motorfiets zit. Het was dezelfde versie die mijn dealer op voorraad had. Ik zag op Ducati Omaha dat het onderdeelnummer is vervangen door een "D"-versie. Hoewel AMS Ducati in Dallas hiervan niet op de hoogte is, volgens een e-mailaanvraag. Dat wil niet zeggen dat mijn huidige "C"-versie gewoon defect is... Misschien behandel ik het voor de rest van het seizoen en bekijk ik het verder in het laagseizoen... Het is niet zo dat ik er de hele tijd vol gas mee race, eigenlijk heel zelden, maar...

Link naar Ducati Omaha

#30 ·
Ja, dat zag ik ook, Ed, het is raadselachtig dat AMS Ducati een enorme dealer is en hier ook nog nooit van gehoord heeft...

• Like
Reactions: Ed K
#31 ·
Hier is de laatste update nadat mijn DQS-sensor is vervangen. Vandaag heb ik een zeer, laten we zeggen "sportieve", rit gemaakt door de bochten hier in NC. De DQS was weer vlekkeloos, zowel omhoog als omlaag en bij elk toerental. En hoewel het geen zin heeft, schakelt hij absoluut soepeler en "klonkt" hij nooit in de versnelling in vergelijking met toen ik de motor nieuw kreeg. Misschien komt dat wel omdat ik wat kilometers op de motor heb staan??? Mijn grootste spijt is dat ik zo lang heb gewacht om hem te laten vervangen, het moest tot het punt komen dat ik hem echt niet meer kon vertrouwen of gebruiken voordat ik hem liet vervangen. Ik hoop dat deze sensor langer meegaat dan de eerste!

#33 ·
Hier is de laatste update nadat mijn DQS-sensor is vervangen. Vandaag heb ik een zeer, laten we zeggen "sportieve", rit gemaakt door de bochten hier in NC. De DQS was weer vlekkeloos, zowel omhoog als omlaag en bij elk toerentalbereik. En hoewel het geen zin heeft, schakelt het absoluut soepeler en "klonkt" het nooit in de versnelling in vergelijking met toen ik de motor nieuw kreeg. Misschien komt dat wel omdat ik wat kilometers op de motor heb staan??? Mijn grootste spijt is dat ik zo lang heb gewacht om hem in te leveren, het moest tot het punt komen waarop ik hem echt niet meer kon vertrouwen of gebruiken voordat ik hem inleverde.
Ik hoop dat deze sensor langer meegaat dan de eerste!
De mijne is geboekt voor 2 augustus. Klinkt erg positief. Kan ook niet geloven dat het zo lang heeft geduurd! Zal terugkoppelen zodra ik het heb getest.

#32 ·
Hoeveel kost die sensor als de garantie niet van toepassing is?

#34 ·
Ik heb mijn DQS nog niet eens gebruikt, maar toen ik de handleiding las, werkt hij niet correct, tenzij hij volledig is losgelaten in beide richtingen en het maakt niet uit hoe snel het gebeurt. Ik vergelijk het met een semi-automatisch pistool. Als de trekker niet volledig wordt losgelaten, is een tweede keer trekken aan de trekker niet mogelijk. Logisch vanuit een mechanisch oogpunt. De release is de reset voor de volgende keer, of er nu omhoog of omlaag wordt geschakeld. Ik heb mijn motor in de sportmodus gezet en wil de DQS proberen en mijn voorwiel een beetje laten zweven. Ik zal natuurlijk voorzichtig zijn.